Farkında mısınız tatil değil karne zamanıdır gelen?
Milyonlarca öğrenci
karne dediğimiz bir değerlendirme belgesi ile bir eğitim –
öğretim yılını daha bitirmiş oldu.
Karneyi çocukların
eline tutuşturan sistemin sanki çocukların durumunu
değerlendiriliryormuş tutumu maalesef büyük bir yanılgı.
Bakmayın karneyi çocuklara verdiklerine. O karnenin asıl sahibi o
çocuklar ile temasta bulunan kim ise onlardır. Yapılan
ve yapılması gereken tüm değerlendirme de esasında çocuğa
dönük değil çocuk ile eğitim – öğretim adına temasta
bulunan her kim ya da ne var ise ona yöneliktir. Çocuk herhangi
bir alanda bir kabiliyet edinmiş ise bu çocuğun başarısı olması
yanında bu başarının ortaya çıkması adına yeterli alt yapıyı
sağlayan aile, toplum, okul, sosyal çevre ve diğer tüm
sistemlerin başarısıdır. Aynı şekilde amaç edinilmiş bir
kabiliyetin oluşmaması halinde sorun tamamen çocukta değil çocuğa
ulaşmakta sorun yaşayan sistemdedir.
Karnelerin
üzerinde aitliklerini belirten isimler olabilir ancak oradaki
değerlendirmeler çocukların başarı ya da başarısızlığını
ölçemez. Karnelerde yer alan değerlendirme sonuçları birşeyi
ortaya koyuyor ise oda çocukların bireysel başarı durumu
değildir. Bunun iddiasında bulunmak ulaşılan ve ulaşılamayan
davranış ve kabiliyetlere bakıldığında ortada var olan hali
başarı mantığı içinde tanımlayamayız.
Karnelerini
almış çocuklar evlerinin yolunu tutar
Karnelerini almış
her bir çocuğun neler yapıp – yapmadığı esasında karne
kendisine verilmeden önce de günümüz teknolojisi ve oluşturulmuş
değerlendirme sistemleri gereği mümkün. Herhangi bir anne –
baba sanki çocuklara dair değerlendirmeye daha ilk defa muhatap
imiş gibi davranıyor ise orada ki sorun karnenin her bir
değerlendirmesinin başarısızlık olarak adlandırılmasından
daha kötü bir durumdur.
Karneler evlere getirilmeden önce çocuklarının hangi durumda olduğunu her bir anne – baba biliyor olmalıdır. Yaşanılan sürecin bilgisinde olan anne – baba sorumluluğunun bir kısmını başarmış durumdadır.
Eğitim – öğretim
yılının sonlanması ile birlikte vardığımız zamanın nihai
olmadığını, karnenin herhangi bir şeyin sonu ya da başlangıcı
olamayacağını karnenin devam eden sürecin geri bildirimi olmak
ötesinde anlam ifade etmediğini, karnede var olan her değerlendirmenin bir sonraki aşamanın daha iyi planlaması için
önemli bir veri ve zaman aralığı sağladığı unutulmamalıdır.
Her karne ile
çocuklar anne – babalarına der ki
- Ben senin çocuğunum ve benim ile vakit geçirmen için artık daha fazla zamanımız var.
- Birlikte yapabilecek olduğumuz yeni faaliyeler için biraz daha büyüdüm.
- Anne – baba benim ilgi ve beklentilerim sürekli değişiyor lütfen bunlara dikkat et.
- Karnede var olan değerlendirmeler her ne olursa olsun ben senin çocuğunum.
- Yanlış – eksik – hatalı yapmak ve başarıyı erteleme hakkımı kullanabilirim.
- Anne – baba bana karne hediyesi almanızı önemsiyorum çünkü maalesef beni bu hale sizler getirdiniz. Her şeyin maddi bir karşılığı olması düşüncesini bende oluşturdunuz. Ancak bana yapılan bu hatanın açıklamasını uygun bir dil ile yaparsanız sanırım anlayabilirim.
- Karnede var olan her yüksek başarı değerlendirmesi farkında olmalısın ki aynı zamanda seninde başarındır.
- Bugün her ne olur ise olsun yanımda olduğunuz, elimden tuttuğunuz, desteklediğiniz, her bir çalışmada yanı başımda olup, katkı sağladığınız için teşekkür ederim.
- Benim bilgi ve başarım ile ilgilendiğin kadar diğer kabiliyetlerim ile de ilgilen.
- Benim sizden dolayı bir sürü akraba ve komşuyla iletişim halinde oluyor olmam gerekiyor bunlara da birlikte dikkat edelim.
- Anne – baba her ne olursa olsun ben hala çocuğum.
Her karne ile
çocuklar derki
- Öğretmenim sen benim için çok değerlisin bizlere kazandırdıkların benim hayatımda her an benim ile birlikte olacak.
- Öğretmenim bu karneyi bana veriyorsun ama değerlendirilen ben değilim. Değerlendirme için ben daha küçüğüm. Değerlendirilmesi gereken benim dışımda kalan her şeydir. Okuldur, toplumdur, sistemdir, kitaplardır, yöntemlerdir...
- Öğretmenim bana ve aileme gelecek adına rehberlik etmen gerektiğini lütfen unutma. Ben ve ailem senin bilgine, birikimine ve yönlendirmene ihtiyaç duyabiliriz.
- Benim için güzel okul binaları yapıyor olmanız harika ama benim betondan oluşmayan oyun alanlarına ihtiyacım var.
- Benim için parklar yapıyor olmanız güzel ama benim, benden beklediğiniz oyunlar dışında becerilerim ve tercihlerim var bunun için bana alanlar, materyeller ve zaman verin. Toprak ile temasımı sağlayın.
- Karnemi elinize aldığınızda bana benim başarımdan söz etmek yerine daha iyi bir çocuk gelişimi için ne yapılabilir bunu düşünün.
- Büyüklerim farkındayım benim yaşadığım herşeyi değiştirmek gücüne sahipsiniz. Bu sahipliğiniz unutmayın ki geçici. Yarın siz ve bugünün küçükleri bizler birlikte kendimize uygun hayatlar yaşayabilmemiz için bize değer verin, sözlerimizi dinleyin, ihtiyaçlarımızı gözardı etmeyin.
Tatile ve
yapılabileceklere ilişkin bir başka anlatımımız için;
http://gitmeliydim.blogspot.com/2014/01/karne-zaman.html
Oğuzhan
Eyilik
Pedagog
– Psikolojik Danışman
Yorumlar
Yorum Gönder