Plan ve program sahibi olmak - Başarılı bir sınava hazırlık süreci için


Hazırlık Zamanını Planlamak

Zaman kendi başına çok ama çok geniş bir ifade ve üzerine konuşmakta bu nedenden dolayı çok zor. Zamanı planlamak yerine hazırlık zamanını planlamak ifadesi daha doğru. Ancak bu bile hala çok geniş bir dönemi kapsamaktadır. Bunları düşündükten sonra farkına varıyoruz ki; Planlama yaparken uzak ve yakın hedeflere göre hareket edilmelidir. Uzak hedef dediğimiz şey uzun vadede ya da sınav sonucunda varmak istediğimiz yer. Yakın hedef ise uzak hedef amaçlamış kişinin aşama aşama geçecek olduğu merhaleleri işaret etmektedir. Bir üst okula hazırlık adayı her öğrenci bir uzak hedefe sahip olmalı ve tüm hareket mekanizmasını – yaşamını ve yakın hedeflerini ona göre düzenlemelidir.
 
Yapılan program ulaşılmak istenen hedefler ile paralellik göstermeli. Türkiye derecesi yapacağım ama günde en fazla 2 saat çalışabilirim düşüncesi hedefi olmak anlamına gelemeyeceği unutulmamalıdır. Hedef belirler iken nasıl gerçekçi olmak gerekiyor ise planlama yaparkende gerçekçi olmak gereklidir. Dinlenme, okul, sosyal yaşam, uyku, aile, tekrar, sınavlar, tatiller... hepsi yazılı hale getirilmeli. Yazılı hale gelen bilgiler ışığında maksimum 10 günlük bir çizelge hazırlayıp ona göre hayatın akışını sürdürmeliyiz. Her 10 günde bir o çizelgeyi yenilemeli neler yaptık yada yapamadık ise görmeli bir sonraki hazırlık aşamasını ona göre planlamalıyız.

Hazırlık zamanını planlar iken olması gereken ile olan durumun doğru biçimde organize etmeliyiz. Aksi takdirde yapmış olduğumuz plana uyamayız. Yapılan planda uyulmayan yada uyulamayan her durum bizi başarısızlığa sürükler buda bizim kendimize güvenimizi zedeleyeceği gibi başarımızıda düşer.

Yazılı bir programa sahip olmak

Yazılı bir programa sahip olmak demek bir çok konuda rakiplerimize göre önde olmamazı sağlar. Sözlü yada düşünsel olan planların aksaması daha kolaydır. Düşünsel olarak var olan programların denetimi zordur. Neyi ne kadar yaptık fark edemeyebiliriz.

Programımız yazılı bir doküman olarak elimizde var ise işte o zaman neyi yapacağız, nasıl yapacağız, ne kadar süre yapacağız gibi sorular planlama yapma aşaması dışında zihnimizi meşgul etmez.

Yazılı bir programa göre hareket etmek motivasyonumuzu, başarımızı artıracaktır. Tüm öğrencilerimiz ve her birimiz unutmamalı ki planlı - programlı olarak yapılan işlerden daha hızlı sonuç alınacaktır. Başarıya ulaşmak istiyorsak programımızdan asla taviz vermemeliyiz. Verilen herhangi bir taviz yapacak olduğumuz diğer tüm işleri aksatacaktır.

31.01.2006 tarihli Radikal Gazetesindeki yazımızın tekrar düzenlenmiş halidir.
http://www.radikal.com.tr/turkiye/etkili_calismanin_puf_noktalari-770364



Oğuzhan Eyilik
Pedagog – Psikolojik Danışman



 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Eğitim Tedbiri Uygulaması

Çocukların camide ne işi var

Çaresiz.