Çocuklarda Ceza Sistemi

Evet herhangi bir çocuğa sen suçlusun demek, suça ilişkin bir atıfta bulunmak çok ciddi bir ifadedir. Esasında suçlu çocuk yoktur; suça karışmış, suça itilmiş, suça sürüklenmiş, suç mağduru olmuş, suç ile ilişkilendirilmiş çocuk-lar vardır. Her suça sürüklenmiş çocuk aile ve/veya devlet sisteminin hata verdiğinin göstergesidir. Bir şey fazlasıyla aksamış ve olması gerektiği gibi devam edememiştir.

Çocukların faili olduğu iddiası ile gerçekleşen suçlara ilişkin adli – yargı sistemi şu şekilde işlemektedir:

Ülkemizde 12 yaş ile 18 yaş arası ile çocukların ceza sorumluluğu aşamalı ve gerekçeli olarak belirlenir. 12 yaşını tamamlamamış olan çocukların ceza sorumluluğu yoktur. 12-15 yaş arası çocukların ise "suç davranışının hukuki anlam ve sonuçlarını anlayabilmesi" hakkında alınan rapora göre cezai işlem sorumluluğu yüklenir. 15-18 yaş arası için ise cezalarda yaşından dolayı indirime gidilir.

Türkiye'de Suça Sürüklenen Çocuklara (S.S. çocuk) ilişkin yargılama 2005 yılında yürürlüğe giren Çocuk Koruma Kanunu (ÇKK) sonrasında çocuk mahkemeleri tarafından, Çocuk mahkemesi Hakimi, Çocuk Savcısı ve Çocuk mahkemesinde görevli sosyal çalışma görevlilerinin de (Pedagog, Psikolog, Sosyal Hizmet Uzmanı) görevli olarak yer aldığı sistem tarafından yürütülmektedir.

Çocuk mahkemeleri S.S. Çocuklar hakkında "tespit ve karar verme" konumunun yanı sıra karara ilişkin uygulamaların değerlendirmesini yapmak ve bu değerlendirmeyle beraber çocuk hakkında farklı kararlar alabilmeyi hedeflemektedir. Çocuk mahkemeleri şehir merkezlerinde ve nüfus gibi etmenler gözönün de bulundurularak Hakim ve Savcılar Yüksek Kurulu görüşüne göre açılır.

Çocuk mahkemeleri bulundukları – sorumlu oldukları adli çevrede sanığı çocuk olan suç dosyaları hakkında çalışma yapmakta, müştekisi (şikayet edeni) çocuk olan davalara, davalının yaşı büyük ise suçun mahiyetine göre diğer ceza mahkemeleri bakmaktadır.

Oğuzhan Eyilik
Pedagog – Psikolojik Danışman

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Eğitim Tedbiri Uygulaması

Meslek seçiminde bireysel özellikler

Mazi ve Ati arasında