Sınavlara son 1 hafta kalmış ise

Aslında fazlasıyla idmanlı memleketin çocukları, sınavlara. Daha ilkokulun 2. - 3. sınıflarında başlayan teste dayalı sınavlar bir üst okula giriş sınavlarına hazırlıktır hep. Okulun ve öğretmenlerin başarısı çocukların aldıkları puanlar ile kıyas edilmektedir. Okulların amacı daha fazla öğrenciyi daha iyi bir akademik başarı sağlatarak, yüksek puanlar almasından geçmektedir. Sonuca odaklı olmanın normal olduğunu biliyoruz ancak sonuçların çocuklarımız için ne kadar geçerli olduğu hakkında pek de fikir sahibi değiliz.

Ülkemizde sürekli bir sınav atmosferi mevcut. İlkokulundan üniversiteye ve sonrasında insanımızın küçük büyük demeden yaşam tarzı haline geldi sınavlar. Hal böyle olunca elbette sınavlara ilişkin davranış sorunları fazlasıyla yaşanmaktadır.

Sınav kaygısı, ders çalışma becerileri, başarı, tercihler, okul seçimi, başarısızlık, stres vs kavramlar ailelerin en önemli gündemi olmaktadır.

Özelliklede sınavlar gelip çattığında aileler ve sınava girecek olanlar için herşeyin dahada stresli olduğu zamanlar gelmişltir. Uykusuz geceler, ders çalışmayı engelleyen düşünceler, mide ağrıları, sebepsiz yorgunluklar, sinirlikik hali, iştahsızlık, uyumsuzluk, içe kapanma vs gibi durumlar fazlasıyla yaşanmaktadır.

          Sınavlara son 1 hafta kalmış ise, sınava girecek olanlar;
  • yeni bir bilgi öğrenmenin artık fazlasıyla zor olduğunu bilmek
  • öğrenilmiş olanları tekrar etmenin daha yararlı oalcağını bilmek
  • sınav anında daha önce kendisi tarafından denenmemiş olan sistemleri denememek
  • var olan uyku ve yeme-içme düzenini sınav gününde olacağı şekline göre ayarlamak
  • başarıyı artıracağı söylentisi olan ilaç ve yiyeceklerden uzak durmak
  • hayatın akışına yenilikleri bu zaman dilimi içerisinde katmamak
  • olabildiği kadar, yorgunluk yaşamadan sosyal hayatın içerisinde olmak
  • sınavların bir son yada başlangıç değil uzun bir hayatın bir anı olduğunu bilerek son hazırlıklarını yapmalıdır.

    Sınavlara son 1 hafta kalmış ise, sınava girecek olanların aileleri;
  • sınava girecek çocuk ile sınavların sonucu hakkında konuşmanın sakıncasını bilmek
  • sınavların çocuklar üzerinde oluşturduğu baskıyı bilerek hareket etmek
  • "başarının" kişisel bir durum olduğunu bilmek
  • sınavın sonucuna değil çocuğun ne hissettiğine – yaşadığına bakmak
  • sınava giren kişiyi kesinlikle bir başka sınava giren ile karşılaştırmamak
  • sınav sonucunda ne olursa olsun herşeyin olağan akışında devam edeceğini hissettirmek, sınava girecek olanlar için fazlasıyla önemlidir

Unutmayalım ki sınavlar sadece uzun bir sürecin bir son anıdır. Esas ve gerçek anlamda dikkate değer olan ise o sürecin ta kendisidir. Süreç esnasında doğru işleyen bir sistem doğal olarak beklenilen sonuçlara ulaştıracaktır. Eğer ki süreçte var olan yanlışlar sonuçları etkileyecek düzeyde ise girilen sınavdan beklenilen "başarılı" sonuçların alınmasını beklemek güçtür.

Unutmayalım ki "başarı" kriterinin genel geçer bir değeri mevcut değildir.

Başarı kişiseldir.

Kişinin özeline göre şekillenir.


Oğuzhan Eyilik

Pedagog – Psikolojik Danışman


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Çocuk Koruma Kanunu'na Göre Eğitim Tedbiri Uygulaması

Meslek seçiminde bireysel özellikler

Mazi ve Ati arasında